Az inklúzió pedagógiája ismeretkör - szakirányú továbbképzési szak
Önismeret, pedagógus önismeret;
Tárgykód: PSX1107
Oktató: Vassné dr. Figula Erika
Szobaszám: B/052
Telefon: 42-599-400/2562
E-mail: figulae@nyf.hu
Követelmény tipus: Aláírás
Letölthető segédanyagok: -
TANTÁRGYLEÍRÁS
Meghirdetés féléve: 1.
Kreditpont: 3
Félévi kontakt óraszám: 10
Félévi követelmény: Min.ai
Előfeltétel (tantárgyi kód) -
Tantárgyfelelős neve és beosztása: Vassné dr. Figula Erika főiskolai tanár
Tantárgyfelelős intézet kódja: TK
1. A tantárgy elsajátításának célja: Az önismereti foglalkozásokra épülő szituációs gyakorlatokon keresztül az iskolai életben, a pedagógiai munka során
jelentkező konfliktusok felismerésére, feldolgozására való felkészítés. A személyes értékrend és a belső erőforrás feltárása, tudatosítása. Szemlélet- és
viselkedésformálás.
2. Tantárgyi program: Az önszeretet, önmagunk elfogadásának kérdései. A gyakorlati emberismeret feltárása és buktatói. A pozitív énkép kialakítása és
megerősítése. Értékfeltárás: saját értékek tisztázása, mások értékeivel való azonosságélmény, illetve ütköztetési lehetőségek technikájának elsajátítása. A
konfliktusokról általában. Konfliktusszituáció elemzése. Nézőpontok a konfliktusban. A konfliktuskezelés módjai. A pedagógiai hatékonyság növelése
az ártó és védő technikák megismerésével. Az eredményes kommunikáció. Az empátia. A szakmai kompetencia tisztázása.
3. Évközi tanulmányi követelmények: Aktív részvétel a foglalkozásokon. A személyes részvétel hiánya más módon nem pótolható.
4. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy): Az egyes foglalkozások zárásakor azonnali, szóbeli elégedettséget kifejező
visszajelzés, SWOT analízis alkalmazásával.
5. Az értékelés módszere: Nyílt kommunikációban személyes tapasztalatok és élmények bemutatása.
6. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok:
7. Kötelező és ajánlott irodalom
· Bagdy Emőke-Telkes József (1990): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
· Dávid Imre-Páskuné Kiss Judit (1998): Kommunikációs képességek fejlesztés az iskolában. Kossuth Egyetem Kiadó, Debrecen
· Koncz István (1994): Önkifejezési és kommunikációs készségfejlesztés. KLTE, Debrecen
· Rudas János (1990): Delfi örökösei. Gondolat Könyvkiadó, Budapest