Az inklúzió pedagógiája ismeretkör - szakirányú továbbképzési szak
Iskolai konfliktusok és megoldásuk pszichológiai elvei;
Tárgykód: PSX1103
Oktató: Vassné dr. Figula Erika
Szobaszám: B/052
Telefon: 42-599-400/2562
E-mail: figulae@nyf.hu
Követelmény tipus: Kollokvium
Letölthető segédanyagok: -
TANTÁRGYLEÍRÁS
Meghirdetés féléve: 1.
Kreditpont: 5
Félévi kontakt óraszám: 10
Félévi követelmény: K
Előfeltétel (tantárgyi kód) -
Tantárgyfelelős neve és beosztása: Vassné dr. Figula Erika főiskolai tanár
Tantárgyfelelős intézet kódja: TK
1. A tantárgy elsajátításának célja: A gyakorló pedagógusok képességét fejleszteni az iskolai konfliktushelyzetek felismerésében, elemzésében, tudatos
kezelésében. Ismerjenek meg konstruktív konfliktus megoldási módokat, sajátítsák el a konfliktushelyzetek szakszerű kommunikálását. Mindezek
segítségével a tolerancia és a szociális készségek fejlesztése.
2. Tantárgyi program: Az iskolai konfliktusok gyökerei, szereplői, iskolai konfliktusok csoportosítása. Konfliktuskezelési stratégiák. A konfliktusok
értelmezése, elemzésének módszerei, a konfliktusok előjelei. Konfliktus-térkép készítése. A konfliktusok értelmezése tranzakcionalista felfogásban.
Esetelemzések, megoldási és megelőzési lehetőségek kidolgozása. Nevelői attitűdök, nevelési stílus és a konfliktuskezelési technikák összefüggése.
3. Évközi tanulmányi követelmények: aktív jelenlét, esetbemutatás és elemzés
4. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy): kollokvium
5. Az értékelés módszere: írásbeli
6. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok: szakirodalom, tesztlapok
7. Kötelező, ajánlott irodalom:
· Győryné Beregszászi Sára – Szatmáryné Balogh Mária (1994): Feszültségek és iskolai konfliktusok az iskolában. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen
· Járó Katalin (1999): Hatalmaskodók és kiszolgáltatottak az osztálybanviselkedésmódok nehéz helyzetben. In.: Járó Katalin (szerk.): Játszmák nélkül -
Tranzakcióanalízis a gyakorlatban. Osiris, Budapest 479-527.
· Kósáné Ormai Vera (1984): A pedagógus és a nehezen nevelhető gyermek. Tankönyvkiadó, Budapest
· Magyar Judit (1999): Pedagógusok és szülők-avagy ki fél kitől. Járó Katalin (szerk.): Játszmák nélkül - Tranzakcióanalízis a gyakorlatban. Osiris,
Budapest, 437-451.
· Szamosi Judit (1999): Felvértezve a rendbontók ellen. In: Járó Katalin (szerk.): Játszmák nélkül - Tranzakcióanalízis a gyakorlatban. Osiris, Budapest,
406-417.