Az inklúzió pedagógiája ismeretkör - szakirányú továbbképzési szak
A közoktatási intézmények hatékonysága;
Tárgykód: PSX1106
Oktató: Dr. Márton Sára
Szobaszám: B/028
Telefon: 42-599-400/2096
E-mail: martons@nyf.hu
Követelmény tipus: Gyakorlati jegy
Letölthető segédanyagok: -
- Előadás anyaga (Kelemenné Gabi jegyzetelte) - DOC
- Prezentáció - PPT
TANTÁRGYLEÍRÁS
Meghirdetés féléve: 1.
Kreditpont: 3
Félévi kontakt óraszám: 10
Félévi követelmény: G
Előfeltétel (tantárgyi kód) -
Tantárgyfelelős neve és beosztása: Dr. Márton Sára Katalin főiskolai tanár
Tantárgyfelelős intézet kódja: TK
1. A tantárgy elsajátításának célja: A hallgatók ismerkedjenek meg az intézmények hatékonyságának mutatóival, mérési lehetőségeivel, a tanulói és a
pedagógusi munka értékelésének módozataival. A gyakorlatorientált gondolkodás, a minőségtudatos magatartás kialakításával adekvát módon járuljanak
hozzá intézményükben a minőségügyi feladatok ellátásához, a hatékonyság modern értelmezésével mélyítsék szakmai-pedagógiai reflektív
ondolkodásukat.
2. Tantárgyi program: Fogalomértelmezések: hatékonyság, hatásfok, eredményesség, minőség az oktatásban, szerepe a változó társadalmi-gazdasági mikro-
és makro-környezetben. Történeti áttekintés és nemzetközi körkép a 21. század hangsúlyozásával. A minőségirányítás, ellenőrzés, mérés,
értékelés szerepe a nevelési-oktatási folyamatban. A pedagógus, mint a hatékonyság, minőség kulcstényezője.
3. Évközi tanulmányi követelmények: Elemző, szakmai tanulmány készítése
4. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy): gyakorlati jegy
5. Az értékelés módszere: Szummatív értékelés
6. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok: Szakirodalom, intézményi dokumentumok (pl. Pedagógiai
Program, Intézményi Minőségirányítási Program)
7. Kötelező, ajánlott irodalom:
· Buer, van Jürgen-Wagner, Cornelia (Hrsg.) (2007): Qualität von Schule. Ein kritisches Handbuch. Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften,
Frankfurt am Main- Berlin-Bern-Bruxelles-New York-Oxford-Wien
· Horn Dániel-Sinka Edit (2006): A közoktatás minősége és eredményessége. In: Halász Gábor-Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006.
Országos Közoktatási Intézet, Budapest 341-375.
· Mártonfi György (2005): Vélemények az eredményességről és a hatékonyságról. Iskolakultúra, 12. 75-84.
· Márton Sára (2008): Minőség és minőségbiztosítás az autonóm iskolában. Élmény ’94 Bt, Nyíregyháza
· Mollenhauer, Klaus (2003): Szocializáció és iskolai eredmény. In: Meleg Csilla (szerk.): Iskola és társadalom. Szöveggyűjtemény. Dialóg Campus Kiadó,
Budapest- Pécs 129-146.