Az inklúzió pedagógiája ismeretkör - szakirányú továbbképzési szak  A közoktatási intézmények hatékonysága; Tárgykód: PSX1106 Oktató: Dr. Márton Sára Szobaszám: B/028 Telefon: 42-599-400/2096 E-mail: martons@nyf.hu Követelmény tipus: Gyakorlati jegy Letölthető segédanyagok: - - Előadás anyaga (Kelemenné Gabi jegyzetelte) - DOC - Prezentáció - PPT TANTÁRGYLEÍRÁS Meghirdetés féléve: 1. Kreditpont: 3 Félévi kontakt óraszám: 10 Félévi követelmény: G Előfeltétel (tantárgyi kód) - Tantárgyfelelős neve és beosztása: Dr. Márton Sára Katalin főiskolai tanár Tantárgyfelelős intézet kódja: TK 1. A tantárgy elsajátításának célja: A hallgatók ismerkedjenek meg az intézmények hatékonyságának mutatóival, mérési lehetőségeivel, a tanulói és a pedagógusi munka értékelésének módozataival. A gyakorlatorientált gondolkodás, a minőségtudatos magatartás kialakításával adekvát módon járuljanak hozzá intézményükben a minőségügyi feladatok ellátásához, a hatékonyság modern értelmezésével mélyítsék szakmai-pedagógiai reflektív  ondolkodásukat. 2. Tantárgyi program: Fogalomértelmezések: hatékonyság, hatásfok, eredményesség, minőség az oktatásban, szerepe a változó társadalmi-gazdasági mikro- és makro-környezetben. Történeti áttekintés és nemzetközi körkép a 21. század hangsúlyozásával. A minőségirányítás, ellenőrzés, mérés, értékelés szerepe a nevelési-oktatási folyamatban. A pedagógus, mint a hatékonyság, minőség kulcstényezője. 3. Évközi tanulmányi követelmények: Elemző, szakmai tanulmány készítése 4. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy): gyakorlati jegy 5. Az értékelés módszere: Szummatív értékelés 6. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok: Szakirodalom, intézményi dokumentumok (pl. Pedagógiai Program, Intézményi Minőségirányítási Program) 7. Kötelező, ajánlott irodalom: · Buer, van Jürgen-Wagner, Cornelia (Hrsg.) (2007): Qualität von Schule. Ein kritisches Handbuch. Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main- Berlin-Bern-Bruxelles-New York-Oxford-Wien · Horn Dániel-Sinka Edit (2006): A közoktatás minősége és eredményessége. In: Halász Gábor-Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest 341-375. · Mártonfi György (2005): Vélemények az eredményességről és a hatékonyságról. Iskolakultúra, 12. 75-84. · Márton Sára (2008): Minőség és minőségbiztosítás az autonóm iskolában. Élmény ’94 Bt, Nyíregyháza · Mollenhauer, Klaus (2003): Szocializáció és iskolai eredmény. In: Meleg Csilla (szerk.): Iskola és társadalom. Szöveggyűjtemény. Dialóg Campus Kiadó, Budapest- Pécs 129-146.