Az inklúzió pedagógiája ismeretkör - szakirányú továbbképzési szak  Cigány gyerekek szocializációja; Tárgykód: PSI1125 (CSM2101L) Oktató: Dr. Jenei Teréz főiskolai tanár Szobaszám: B/023 Telefon: 42-599-400/2075 E-mail: jeneit@nyf.hu Követelmény tipus: Gyakorlati jegy Letölthető segédanyagok: - TANTÁRGYLEÍRÁS Meghirdetés féléve 3. ??? Kreditpont: 3 Félévi kontakt óraszám: 10 Félévi követelmény: G Előfeltétel (tantárgyi kód) - Tantárgyfelelős neve és beosztása: Dr. Jenei Teréz főiskolai tanár Tantárgyfelelős tanszék kódja: TI 1. A tantárgy elsajátításának célja: A hallgatók cigánysággal kapcsolatos ismereteinek bővítése; olyan pedagógiai módszerek elsajátítása, amelyek birtokában a hallgatók képessé válnak az előítéletmentes, toleráns interkulturális iskolai nevelésre. 2. A tantárgyi program: A cigány gyerekek családi szocializációja. (A cigány gyerek státusa a családban, a gyermekekkel kapcsolatos szülői attitűdök.) A cigány gyerekek iskolai szocializációja. A cigány tanulók helyzetét meghatározó strukturális tényezők. Együtt vagy külön? A kompenzatorikus és emancipatorikus látásmód. Az interkulturális nevelés fogalma, jellemzői. A komprehenzív iskolaszerkezet, konstruktivista pedagógiai módszerek. 3. Évközi tanulmányi követelmények: zárthelyi dolgozatok, kiselőadások 4. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy): gyakorlati jegy 5. Az értékelés módszere: szóbeli, írásbeli 6. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok: könyvtári folyóiratok, könyvek, elektronikus adathordozók 7. Kötelező, ajánlott irodalom · Forray R. Katalin—Hegedűs T. András (1998): Cigány gyermekek szocializációja. Aula Kiadó, Budapest. · Forray R. Katalin: Cigánykutatás és nevelésszociológia. Iskolakultúra, 1998./8. 3-14. · Nahalka István: A roma gyermekek iskolai nevelésének helyzete. ELTE BTK Neveléstudományi Intézet Cigánypedagógiai szakcsoport http://www.mtaki.hu/tanulmanyok/nahalka_istvan/nahalka_istvan_a_roma_gyerekekiskolai_nevelese.doc · Nagy Mária (2002): A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben és a fiatal pedagógusok munkájában. Új Pedagógiai Szemle, 2002/11. · Németh Szilvia – Papp Z. Attila: Iskola és integráció a fókuszcsoport-beszélgetések elemzése Országos Közoktatási Intézet, http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Eselyaz-Tobbek-Iskola