Az inklúzió pedagógiája ismeretkör - szakirányú továbbképzési szak
Cigány gyerekek szocializációja;
Tárgykód: PSI1125 (CSM2101L)
Oktató: Dr. Jenei Teréz főiskolai tanár
Szobaszám: B/023
Telefon: 42-599-400/2075
E-mail: jeneit@nyf.hu
Követelmény tipus: Gyakorlati jegy
Letölthető segédanyagok: -
TANTÁRGYLEÍRÁS
Meghirdetés féléve 3. ???
Kreditpont: 3
Félévi kontakt óraszám: 10
Félévi követelmény: G
Előfeltétel (tantárgyi kód) -
Tantárgyfelelős neve és beosztása: Dr. Jenei Teréz főiskolai tanár
Tantárgyfelelős tanszék kódja: TI
1. A tantárgy elsajátításának célja: A hallgatók cigánysággal kapcsolatos ismereteinek bővítése; olyan pedagógiai módszerek elsajátítása, amelyek
birtokában a hallgatók képessé válnak az előítéletmentes, toleráns interkulturális iskolai nevelésre.
2. A tantárgyi program: A cigány gyerekek családi szocializációja. (A cigány gyerek státusa a családban, a gyermekekkel kapcsolatos szülői attitűdök.)
A cigány gyerekek iskolai szocializációja. A cigány tanulók helyzetét meghatározó strukturális tényezők. Együtt vagy külön? A kompenzatorikus és
emancipatorikus látásmód. Az interkulturális nevelés fogalma, jellemzői. A komprehenzív iskolaszerkezet, konstruktivista pedagógiai módszerek.
3. Évközi tanulmányi követelmények: zárthelyi dolgozatok, kiselőadások
4. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy): gyakorlati jegy
5. Az értékelés módszere: szóbeli, írásbeli
6. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok: könyvtári folyóiratok, könyvek, elektronikus adathordozók
7. Kötelező, ajánlott irodalom
· Forray R. Katalin—Hegedűs T. András (1998): Cigány gyermekek szocializációja. Aula Kiadó, Budapest.
· Forray R. Katalin: Cigánykutatás és nevelésszociológia. Iskolakultúra, 1998./8. 3-14.
· Nahalka István: A roma gyermekek iskolai nevelésének helyzete. ELTE BTK Neveléstudományi Intézet Cigánypedagógiai szakcsoport
http://www.mtaki.hu/tanulmanyok/nahalka_istvan/nahalka_istvan_a_roma_gyerekekiskolai_nevelese.doc
· Nagy Mária (2002): A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben és a fiatal pedagógusok munkájában. Új Pedagógiai
Szemle, 2002/11.
· Németh Szilvia – Papp Z. Attila: Iskola és integráció a fókuszcsoport-beszélgetések elemzése Országos Közoktatási Intézet,
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Eselyaz-Tobbek-Iskola